Nieuwsarchief

Online dienstverlening is niet meer weg te denken in de huidige tijd. Het thuisbezorgen van maaltijden, afsluiten van een hypotheek, boeken van vakanties en bestellen van producten: op steeds meer terreinen ontstaan online varianten. Net als offline-ondernemers zijn ook online-ondernemers natuurlijk gebonden aan wet- en regelgeving. Online platforms lijken zich daar niet altijd even sterk bewust van te zijn.

Bepaalde sectoren zijn gebonden aan een cao of verplicht aangesloten bij een bepaald pensioenfonds. Deze eisen gelden dan voor alle ondernemers binnen die branche. Bij dergelijke cao’s of pensioenregelingen is niet altijd even duidelijk of deze regels ook zouden gelden voor online diensten. Door de dienstverlening nét op een andere manier in te vullen dan reguliere ondernemers doen, hopen sommige online aanbieders aan bepaalde verplichtingen te ontkomen.

In een recent gevoerde procedure speelde de vraag of een online platform waarop consumenten hotels kunnen zoeken en boeken, aangesloten moet zijn bij een verplicht fonds voor de reisbranche. De online dienstverlener meende buiten de reguliere reisbranche te vallen, omdat ze niet bemiddelde maar slechts faciliteerde. De rechtbank erkende het accentverschil, maar oordeelde desondanks dat de diensten van dit platform net zo goed als bemiddeling gezien moesten worden.

Online dienstverlening biedt veel voordelen, maar het ontwijken van regels valt daar niet onder. Veel regels gelden ook gewoon voor online dienstverleners. Dat moeten zij zich dus goed realiseren!

https://www.bvd-advocaten.nl/blogs/het-verschil-tussen-online--en-offline-dienstverlening